•*´¨`*•.¸دوستان¸.•*´¨`*•.¸

هرکس به اندازه ی اهدافش ثروتمنداست

•*´¨`*•.¸دوستان¸.•*´¨`*•.¸

هرکس به اندازه ی اهدافش ثروتمنداست

خواص کاهوی ایرانی


خواص کاهوی ایرانی


کاهو انواع مختلفی دارد ولی رایج ترین آنها کاهوی معمولی ایرانی (Romaine) و کاهوی پیچ (Iceberg) است و البته کاهوی ایرانی از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است




اگر غذایتان را با سالادی از کاهوی ایرانی (Romaine) یا همان کاهوی رسمی شروع می کنید، می توانید مطمئن باشید که علاوه بر عطر و طعم و بافت مطلوب، مواد با ارزش و مغذی خیلی زیادی را به وعده غذایی تان اضافه کرده اید. کاهو انواع مختلفی دارد ولی رایج ترین آنها کاهوی معمولی ایرانی (Romaine) و کاهوی پیچ (Iceberg) است و البته کاهوی ایرانی از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است...

کاهو تاریخچه ای طولانی و خاص دارد و با توجه به ترسیم نقوشی از کاهو در مقبره های مصر باستان، تصور می شود کشت کاهو حداقل به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد برگردد. طبق مدارکی که به دست آمده، کاهو از ۶ قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است. یونانیان و رومیان باستان هم به خاطر خواص دارویی و درمانی، کاهو را بسیار مورد توجه قرار می دادند. در چین کاهو از قرن پنجم رشد داده شد و نماد خوشبختی بود و در جشن های تولد و آغاز سال نو و دیگر مراسم خاص سرو می شد. کریستف کلمب انواعی از کاهو را در طول دومین سفر دریایی خود در سال ۱۴۹۳ به آمریکای شمالی معرفی کرد. کاهو اولین بار در کالیفرنیا، مرکز عمده کاهو در ایالات متحده آمریکا به وسیله مبلغان مذهبی در قرن هفدهم کشت شد و قرن ها بعد با پیشرفت حمل و نقل سرد و ریلی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا پخش و معروف شد.



● کاهوی ایرانی به چه دردی می خورد؟

برای تهیه سالاد بهتر است با کاهوی ایرانی شروع کنید تا مواد مغذی سالاد افزایش یابد. ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و فیبری که در کاهوی ایرانی وجود دارد، برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری های معمول، مفید است.

کاهوی ایرانی با داشتن آب زیاد و کالری خیلی کم، بسیار مغذی است. در سیستم طبقه بندی کیفیت مواد غذایی جهانی، کاهو منبع عالی از ویتامین A (کاهو سرشار از پیش سازهای ویتامین A یعنی کاروتنوئیدها و بتاکاروتن است)، ویتامین K، فولات، ویتامین C، منگنز، کروم و فیبر رژیمی است و خواص درمانی بیشماری دارد. کاهو مملو از سلولز است که حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می دهد و بنابراین در درمان یبوست بسیار مفید است. کاهو در درمان بی خوابی مؤثر است؛ چرا که ماده خواب آوری به نام لکتوکاریوم دارد. اگر شب ها از مشکل بی خوابی رنج می برید، پیش از خواب کاهو بخورید. خوردن کاهو از سفید شدن و ریزش مو نیز پیشگیری می کند.

کاهو میزان قابل توجهی نیز آهن دارد و بنابراین برای درمان کم خونی مفید است. کاهو مملو از نمک های معدنی است که خاصیت قلیایی دارند و بنابراین، سبب تصفیه خون نیز می شود. کاهو همچنین به علت خنکی، تشنگی را تسکین بخشیده و یرقان را معالجه می کند و مسکن اعصاب است و تشویش و دلهره را کم می کند. به مغز، دستگاه عصبی و ریه ها نیز کمک می کند و میزان فراوانی منیزیم در آن وجود دارد که سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می شود.



● سالاد کاهو بخورید تا قلبتان جوان بماند!

ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کاهوی ایرانی (Romaine) نویدبخش قلبی سالم و سبز است. فعالیت توأم ویتامین C و بتاکاروتن از اکسیداسیون کلسترول ممانعت می کند. وقتی کلسترول اکسید می شود، چسبناک شده و شروع به ساخت پلاک هایی در دیواره سرخرگ ها می کند. اگر این پلاک ها خیلی بزرگ شوند، می توانند جریان خون را متوقف کرده یا با ایجاد لخته باعث حمله قلبی یا سکته شوند. فیبر کاهوی ایرانی (Romaine) امتیاز دیگری برای سلامت قلب است.

در روده بزرگ، فیبر به نمک های صفراوی متصل می شود و آنها را از بدن خارج می کند. این نیروها بدن را وادار می کند صفرای بیشتری بسازد و این بسیار مفید است زیرا این صفرا است که باید کلسترول را کاهش دهد. فولیک اسید موجود در کاهوی ایرانی نیز برای سلامت قلب مفید است. این ویتامین B برای بدن نیاز است تا هموسیستئین را به مواد بی خطر تبدیل کند. اگر این تبدیل انجام نشود، هموسیستئین می تواند به رگ های خونی آسیب رسانده و ریسک حمله قلبی را افزایش دهد. به علاوه، کاهوی ایرانی منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که در کاهش فشار خون بالا مفید است.



● نحوه انتخاب کاهوی مناسب

کاهوی مناسب، ظاهری ترد با برگ هایی غیر پلاسیده و عاری از نقاط تیره دارد و لبه برگ هایش عاری از تغییر رنگ زرد یا قهوه ای است.



● جدول ارزش غذایی کاهو

▪ درصد تأمین نیاز روزانه بدن به ماده مغذی/ در هر ۱۱۲ گرم کاهو(۲ فنجان) / مواد مغذی

ـ ۱۵.۶۸ کالری / انرژی

ـ ۵/۱۴۳/ ۱۱۴.۸ میلی گرم / ویتامین K

ـ ۲/۵۸/ ۲۹۱۲ واحد بین المللی/ ویتامین A

ـ ۸/۴۴/ ۲۶.۸۸ میلی گرم/ ویتامین C

ـ ۳۸/ ۱۵۱.۹۸/ فولات

ـ ۵/۳۵/ ۰.۷۱ میلی گرم/ منگنز

ـ ۱/۱۳/ ۱۵.۶۸ میکروگرم/ کروم

ـ ۳/۹/ ۳۲۴.۸ میلی گرم/ پتاسیم

ـ ۹/ ۶.۷۲ میکروگرم/ مولیبدن

ـ ۶/۷/ ۱.۹ گرم/ فیبر رژیمی

ـ ۳/۷/ ۰.۱۱ میلی گرم/ ویتامین B۱ (تیامین)

ـ ۸/۶/ ۱.۲۳ میلی گرم/ آهن

ـ ۵/۶/ ۰.۱۱ میلی گرم/ ویتامین B۲ (ریبوفلاوین)

ـ ۵/ ۵۰.۴ میلی گرم/ فسفر

ـ ۴/ ۴۰.۳۲ میلی گرم /کلسیم

ـ ۶/۳ /۱.۸۱ گرم/پروتئین

ـ ۳/۳/ ۰.۰۸ گرم/اسیدهای چرب امگا ۳

ـ ۳/۱/ ۰.۰۱ گرم/تریپتوفان

ـ ۸/۲/ ۰.۵۶ میلی گرم/ ویتامین B۳ (نیاسین)

ـ ۵/۲/ ۰.۰۵ میلی گرم/ویتامین B۶ (پریدوکسین)



مرجان اورعی
کارشناس تغذیه


روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد