•*´¨`*•.¸دوستان¸.•*´¨`*•.¸

هرکس به اندازه ی اهدافش ثروتمنداست

•*´¨`*•.¸دوستان¸.•*´¨`*•.¸

هرکس به اندازه ی اهدافش ثروتمنداست

معیارهای انتخاب همسر


معیارهای انتخاب همسر




شاید اگر از افراد زیادی در مورد خوبی یا بدی ازدواج بپرسید، این پاسخ را بشنوید که خوبی و بدی ازدواج تا حد زیادی بستگی به این دارد که با چه کسی ازدواج کنید.

مشکل برخی از جوان های ما این است که ازدواج را یک امر سطحی می گیرند، زیاد درباره آن فکر نمی کنند. نیاز به همسر، فزونی احساسات، رویاها، بلندپروازی ها، تصورات غیرواقعی از ازدواج و... باعث می شود به مقدار کافی دقت، تامل و آخربینی را ملاک انتخاب خویش قرار ندهند و بیشتر احساسات بر آنها حکمفرمایی کند تا عقل و منطق و در نتیجه پای سندی را امضا کنند که چندان تصور روشنی از عاقبت آن ندارند و خود را برای آن آماده نکرده اند. اگر هنگام انتخاب همسر، آن را انتخابی یک بار و برای همیشه در نظر بگیرید اهمیت این انتخاب صد چندان می شود؛ چرا که تبعات آن بر شما و بر کیفیت زندگی و آینده تان تاثیر شگرفی دارد.
در انتخاب همسر عجله نکنید؛

در انتخاب همسر عجله نکنید؛ عجله نکردن بدین معنا نیست که چند سال دیگر هم صبر کنید، بلکه بدین مفهوم است که پای هر انتخابی که به میان آمد با دقت فراوان جنبه های مختلف آن مورد بررسی قرارگیرد، بینش و منش فرد مقابل روشن گردد، تحقیقات به طور کامل و مفصل صورت گیرد، معیارها و ملاک ها به دقت در نظر گرفته شود، تناسبات به حساب آید و علاقه ها مشخص گردد؛ آن وقت است که تصمیم گیری در مورد قبول یا رد باید صورت گیرد.
از دیگران کمک بگیرید، با آنها مشورت کنید، نظرات آنها را جویا شوید اما نهایتا چون شما می خواهید ازدواج کنید و نه کسی دیگر، لازم است که تصمیم نهایی را خودتان بگیرید و برای این کار لازم است خود را از موضع منفعلانه درآورید و فعالانه عمل کنید. با مطالعه فرهنگ جوامع گوناگون ملاحظه می شود که در امر انتخاب همسر قاعده، تناسب، سنخیت و همسان گزینی یک قاعده جهانی است. افراد تمایل دارند همسری انتخاب کنند که از ابعاد گوناگون سنی، خانوادگی، تحصیلی، اقتصادی، فرهنگی و شخصیتی با آنها همسان و متناسب باشد. در همین راستا می توان به این موارد به عنوان ملاک های انتخاب همسر اشاره کرد:
خانواده هر دو نفر از نظر فرهنگی و سنت های رایج نزدیک به هم باشند، تا سر حد امکان تمکن مالی ۲ خانواده متناسب با یکدیگر باشد. اگر هر دو نفر اهل یک شهر نیستند حداقل در سایر زمینه ها و آداب و رسوم نزدیک به هم باشند، دیدگاه های ۲ خانواده از نظر مذهبی، سیاسی، اجتماعی و معاشرت نزدیک به هم باشند؛ از نظر سن و سال متناسب باشند، از نظر میزان تحصیلات اختلاف فاحش نداشته باشند، در انتخاب محل سکونت یا محل کار اختلاف سلیقه نداشته باشند،از نظر طرز تفکر و اندیشه اجتماعی به هم نزدیک باشند، دیدگاهشان نسبت به زندگی یکسان باشد، تفاوت های شخصیتی و خصوصیت های رفتاری فاحشی نداشته باشند، از نظر تفکرات مذهبی در ۲ قطب مخالف هم نباشند که این مورد بسیار مساله ساز است.
داشتن اختلافاتی در موارد اشاره شده گرچه زندگی را سخت می کند و امکان تفاهم را به حداقل می رساند ولی به شرطی که طرفین اهل تغییر، رشد، تکامل و پیشرفت باشند، همزیستی را غیرممکن نمی سازد.

نظرات 2 + ارسال نظر
باقری 13 شهریور 1389 ساعت 08:34 http://haqiqat.mihanblog.com

توجه به ظاهر و باطن

خدمت حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله) شرفیاب بودیم و از ایشان درخواست کردم که حضرت آقا ما را نصیحتی فرموده و توصیه ای اخلاقی داشته باشند.

در آینه خود را دیدن:

ایشان فرمودند: وقت دارید؟ عرض کردم: در خدمت شما هستم. آیت الله بهجت (رحمه الله) فرمودند:

"چند دقیقه ای جلو آینه خود را نگاه کنید."

باید دید که آیا این که می نمائیم همانیم که مردم ما را می بینند؟ ببینید آیا این وجود شما و ظاهر و باطن شما، همان است که حضرت مولی امیرالمؤمنین (علیه السلام) دوست دارد؟ یا نه چیز دیگری می نمائیم و چیز دیگری هستیم.

(((برگرفته از گفتارهای استادبزرگوار آقاتهرانی)))
آیت‌الله مجتهدی: مؤمن کسی است که خودش را موعظه کند
عرض سلام وادب واحترام به شما بزرگوار وآرزوی قبولی طاعات وعبادات

محمد 13 شهریور 1389 ساعت 11:58 http://www.i-is.blogfa.com

سلام دوست عزیز
وبلاگ زیبایی داری
خوشحال میشم به من هم سری بزنی. منتظرتم
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد